zondag 5 december 2010

Toverkaart tutorial

Mijn tweede berichtje voor vandaag. Ik weet dat een aantal dames ongeduldig wachten op deze uitleg, dus ik zal jullie niet langer in spanning houden.... Zo kan je vandaag nog aan de slag !
Goed, voor diegene die zelf aan de slag willen, de onderstaande uitleg om een toverkaart te maken. Ik heb er geen afmetingen bijgezet, omdat de grootte van alles, afhangt van de grootte van de stempel die je gebruikt. Maar hopelijk vind je met deze aanwijzingen toch de techniek om het toe te passen op je eigen afbeeldingen en is hij duidelijk genoeg. De foto's maakte ik in de keuken onder de TL lamp, af en toe weerspiegelt het licht in de mica, sorry daarvoor...

Maak een afdruk op gewoon papier en kleur je afbeelding in. Maak ook een afdruk op mica met Staz On, deze hoef je niet in te kleuren. Gebruik eventueel je Stamppositioner om de plaats op de mica goed te mikken, zodat de beide stukjes (papier en mica) even groot zijn. Als dit niet goed lukt, snij je je mica of je papier maar een beetje bij ! Zolang de twee omtrekken maar op elkaar passen !
Maak een 'raampje en zorg ervoor dat je de achterzijde kan dichtmaken, overlappend. De afmetingen van alles hangt af van je strook waarop je je afbeelding gemaakt hebt.

Neem een witte strook papier (dit is de strook die achter je mica komt en dus te zien is op de voorzijde van je kaart) of een andere kleur die je wil. Een klein strookje papier om bovenaan je 'trekdeel' te bevestigen, daar komt later een gaatje en een lintje in. om het geheel er uit te trekken.
Je witte strook snij je op maat van het 'raampjeskaartje', zorg ervoor dat links en rechts, de strook echt tot in de vouwlijn komt en niet te veel kleiner maken.
Kijk na of je geheel aan de voorkant mooi bedekt is en klopt.

Schuif je mica en afbeelding even er in, zodat je kan inschatten tot waar dat dit stukje ingeschoven moet worden.

Plak je witte strook vast aan de zijkanten van de kaart met plakband. Alleen aan de zijkanten !!!
Schuif je mica en afbeelding nogmaals in je 'raampje' en meet af. Zorg ervoor dat je bovenaan nog een 1,5 à 2 tal cm overhoudt. Snij het overtollige af van mica en afbeelding.

Maak nu mica en afbeelding aan elkaar vast, door middel van je strookje. Gaatje en lintje er in.

Dit is de achterzijde.

Als je wil, kan je een 'rem' maken op je uittrekstukje. Dat wil zeggen, als de mensen aan het kaartje trekken, dat ze er niet heel het plaatje uit halen, maar dat het er voor een deeltje in vast blijft, en dat je het er beter terug in krijgt.
Die rem maak je door een gleuf te maken links en rechts van de mica + afbeelding, maar boven en onderaan behoud je de breedte die je had.

Nu maak je ook aan je 'vensterkaartje' een rem, zodat je schuifgedeelte er niet in z'n geheel uit komt, door 2 kleine 3 D stickertjes aan de zijkanten (bovenaan) vast te maken.

Zo ziet de achterzijde er uit. Het schuift tot aan de 3 D plakkertjes.

Nu steek je de mica vooraan, het gekleurde deel achter de witte strook in je 'vensterkaartje'.

Dit is de achterkant.
Sluit je vensterkaart met dubbelklevend plakband, zorg dat het kleine strookje buiten je kaart komt, dan is de binnenkant lekker egaal en stroeft het nergens onderweg bij het er uit trekken.

En kijk, klaar is Kees. Nu bevestig je het geheel naar believe op je kaart en werk je zelf creatief af.
Hopelijk is alles een beetje duidelijk, indien je toch vragen zou hebben, mail gerust, hopelijk kan ik je uit de nood helpen.
TIP : Indien je schuifgedeelte wat stroef gaat, kan het zijn, dat je bij je witte strook, te veel plakband hebt bevestigd en dat zo je schuifgeheel smaller geworden is. maak dan je schuifkaartje iets smaller en vlot het beter.
TIP : Indien je meer geduld hebt dan ik, kan je ook ipv 3 D stickertjes te gebruiken, ook met 3 D lijm bolletjes maken, waar alles achter blijft haperen, maar dan moet je ze wel goed laten drogen voor je je kaart volledig sluit !
Laat maar weten of je het geprobeerd hebt en zet je kaartje op je blog als het klaar is ! Dan kan ik die van jullie ook bewonderen !

19 opmerkingen:

Tinie zei

Wat goed uitgelegd, sla het op en wil het eens uitproberen. Heel erg bedankt.

Groetjes Tinie

Wendy ten Hove zei

Hi Martina,

Wauw! Dat is knap werk, zeg! Da's mij iets te veel hocuspocus, hi hi, je kaart is prachtig geworden en duidelijke uitleg zo met de foto's er bij!

Groetjes en een hele fijne dag!
Wendy

chantal zei

wat een goede en degelijke uitleg. Ga dit zeker uitproberen.
liefs Chantal

Monique zei

Dank je wel voor de tutorial!
Lijkt me niet simpel, maar het proberen waard!
groetjes
Monique

Hilde Suykerbuyk zei

dankjewel voor de snelle uitleg! Al had ik het ook wel leuk geevonden om dit een keer met z'n allen van jou te leren!
gr. hilde

Karin zei

Hello Martina,
Proficiat met je perfecte uitleg. Een leuke kaart om na te maken. Er zullen er nu wel veel verschijnen in de Blogs.
Mooi gedaan.
Groetjes,
Karin

Anoniem zei

Martina,
Heel erg bedankt voor de uitleg,ik denk de truc door te hebben, ga hem zeker eens proberen.
Fijne zondag
leen

Be Creative and More zei

leuk gedaan Martina. Bedankt voor de uitleg. Ik heb je blog bewondert he ziet er prachtig uit zeg. Helaas heb ik op dit momnet niet veel tijd om te knuteselen. En al helemaal niet om op elke kaart te reageren, maar bij deze. Top wat je allemaal maakt

Liefs Petra

Margo zei

Hoi Martina,
wat ziet dat er weer leuk uit zeg !
Knap gedaan en heel duidelijke tutorial !
Groetjes
Margo

CARDS BY JOL AND ART BY JOL zei

dat is duidelijk uitgelegd, zeker met de foto's erbij, dank je wel dat je dit met ons wilt delen.

groetjes jolande

Distressed Desserts zei

WOW, Wery effektive. Love this card
/Maria

peggy zei

Wat een duidelijk uitleg ...en ik vind het nog steeds toveren.
Ik ga het zeker ook een keertje proberen, en dan laat ik je het zeker weten, wanneer hij af is en op mijn blogje staat, ik zal dan ook een linkje naar deze tutorial plaatsen !!!

Grtsj Peggy

Anneke zei

Wauw Martina,
wat een geweldige tutorail!!
En zo simpel dat het is, ik dacht echt dat het ingewikkelder was :) Bedankt voor al de uitleg,
ik ga het zeker eens proberen!!
Groetjes Anneke

Sibylle zei

Hi Martina,
what a magic card. Thanks for the great instructions. I Will save it and necessarily rework.

Greetings
Sibylle

nicole zei

wat een geweldige kaart!!!
en wat fijn dat je het met ons wil delen.
je uitleg was heel duidelijk en ga het zeker ook eens proberen.
groetjes Nicole

Bianca zei

Wat een geweldig idee deze kaart, ik ga het zeker een keertje proberen om te maken.
Groetjes,
Bianca

elly zei

wouwwwwwwwww wat een leuke kaart
ik ga hem ook proberen
hartstikke bedankt
groetjes elly

creacora zei

nou dat ziet er gaaf uit heel leuk idee !

Groetjes Cora

Malika zei

Goede uitleg hoor zal het zeker uitproberen.

Malika