vrijdag 1 juni 2018

Tutorial : Gebruik van Transfer Foil

Goeiemorgen iedereen,
ik beloofde jullie een tijdje terug, dat ik jullie ging tonen hoe ik met de Transfer foil aan de slag ga. Transfer foil kan je op verschillende plekken kopen, Action, Xenos, maar er bestaat ook de duurdere versie Minc Foil en WOW. Uiteraard verschillen ze sterk in prijs, wat (soms) ook wel te zien is in de resultaten. Niet alle soorten papier lenen zich om een mooi strak resultaat te geven. Ik ging vooral aan de slag met de Foil van de Action (prijs dacht ik, rond 0,79 euro voor 10 vellen van ongeveer een A 5 formaatje, geen geld dus !).


Exerimenteerde vooral met materiaal dat ik reeds in huis had na een tip van een standhouder op de hobbybeurs in Antwerpen.
Hieronder mijn verhaal...

TECHNIEK 1 dat ik geprobeerd heb, is met de KOPIEERMACHINE.
1. Druk je stempel af op gewoon, wit, iets dikker papier. zorg dat het zwart erg scherp en rijk gevuld is afgedrukt.

2. Kopieer dan je afdrukjes met de kopieermachine of scan hem met je scanner, druk af als je een laser printer hebt. Met een gewone weet ik niet of dat het lukt...
Je kan op verschillende soorten gekleurd papier kopieren, afdrukken.


3. Zelfs op 'zwart' papier, krijg je een afdruk te zien.


4. Leg je afgeprinte versie of gekopieerde versie als een soort sandwich tussen bakpapier (dat vouw je dubbel), leg onder je printversie een stukje harder papier voor wat stevigheid.


5. Leg de foil met de 'gekleurde kant naar boven op je afdruk.


6. Alles dichtleggen.


7. Steek met de gesloten kant eerst, door een goed voorverwarmde laminator.


8. Dit is mijn eerste resultaat. Je ziet, niet altijd alles even goed, de linker kant heb ik nog wat aangewreven met mijn vinger. Is uiteraard geen goed resultaat. De rechtse kant, na 1 keer door de laminator, gaf me nog niet het gewenste resultaat. Geen probleem, haal het er nog een keertje door.
Geeft misschien een betere afdruk van je Foil.


9. Verwijder de foil.


10. Het resultaat....


11. Uiteraard kan je dit ook met de felle kleurtjes doen. Werkwijze blijft hetzelfde.


12. Met op dit soort papier, weer een veel beter en gladder resultaat zoals je ziet !


13. Nog meer kleuren mogelijk....


TECHNIEK 2 : met de MOD PODGE (die waarschijnlijk iedereen nog heeft liggen van de vroegere servettentechniek (ikzelf nooit gedaan, weet eigenlijk zelfs niet meer waarom ik die pot ooit kocht...)

1. Je smeert op een 'iets steviger' stukje papier Mod Podge, volledig uit over het hele oppervlak van je papier. Je kan je 'vouwbeen' gebruiken, om het helemaal glad te maken over het gehele papiertje.


2. Laat de lijm helemaal goed opdrogen.
3. Leg je 'negatief' of 'positief' van je foil op je ingesmeerde, goed opgedroogde blaadje, met de gekleurde kant naar boven !
4. Herhaal de stappen 5 - 6 - 7 van hierboven


5. Trek het foil van je blaadje af. Kijk wat er achter blijft ! Als dat niet leuk is ? Zo gebruik je alles van je foil en heb je ineens 2 kaartjes.


TECHNIEK 3 : STEMPELEN
Besmeur je stempel met een klein sponsje met de Mod Podge lijm.
Stempelen, niet te lang blijven aandrukken, want anders scheurt je papier stuk, omdat het er een beetje blijft aan 'vastplakken'.




Vergeet je stempel niet goed te reinigen met gewoon lauw warm water en eventueel een afwasborstel.
Na het stempelen, herhaal je stappen 5 - 6 - 7 van de eerste techniek.

TECHNIEK 4 : met TAPE.
Deze techniek lukt het best, als je geen 'hoekjes' hebt, waar je dubbel op plakt. De overgang op het hoekje, ga je merken in mijn resultaat, zijn niet al te netjes afgewerkt. Doe je het enkel boven- en onderaan, zoals op mijn koffiekaart, is het wel mooi...

1. Breng de tape aan op je kaart waar je Foil wil bevestigd zien.


2. Leg je Foil op de tape, met de gekleurde kant bovenop !


3. Trek je Foil er af en krijg je dit resultaat...


4. Zo mat je je afdrukje op de ondergrond en krijg je een rand met dezelfde kleur.


5. Vermits ik niet zo tevreden was van dat resultaat, heb ik besloten om gewoon bling bling papier als achtergrond te gebruiken hieronder.


TECHNIEK 5 : Met MOD PODGE EN STENCILS

1. Neem een stuk papier, niet te dun en niet te 'bloemig'. Plak het met Post-it tape op je tafel vast.


2. Plak je Stencil vast met Post-it tape op je kaartje.


3. Wrijf je gaatjes goed in met Mod Podge. Werk vlot en snel. Hoe langer je wacht, hoe meer je stencil zich gaat 'vastplakken' aan je papier en scheurt het stuk.


4. Trek je stencil er vlotjes af. Laat goed opdrogen.
Was ondertussen je stencil goed af met lauw warm water.


5. Herhaal stappen van 5 - 6 -7 - 9 van de eerste techniek. Klaar !

TECHNIEK 6 : Met speciaal EMBOSSINGPOEDER VAN WOW
1. Hieronder wat je nodig hebt, uiteraard ook je transferfolie.

2. Druk je stempel af met Versamark.


3. Neem je speciale embossingpoeder voor deze techniek van WOW. Je zal merken dat die een beetje bij elkaar blijft kleven, maar dat komt wel goed !


4. Goed afschudden, en kijk... Een mooie, scherpe afgelijnde laag.
Verwarm / smelt met je heattool het poeder.


5. Leg er snel je Transfer Foil op, met de blinkende kant naar boven toe.


6. Hieronder het resultaat, na het verwijderen van de Foil. Jammer genoeg vind ik het resultaat toch niet helemaal optimaal en probeer ik de boel te 'redden met mijn lamineermachine. Eens kijken wat dat geeft...


 Het is wel wat beter nu. Ben nog niet helemaal tevreden van het resultaat.


Uiteraard kan je deze techniek ook met clear stamps uitvoeren. Hieronder een probeersel....


Herhaal de stappen van hierboven, afdrukken, WOW poeder, embossen, Transfer Foil er op....


Heb voor dit iets gladder papier gebruikt, hoopte om een gladder resultaat te bekomen, spannend...


Helaas, niet echt het resultaat dat ik wilde hebben.


Dus steken we het dan maar een keertje door de laminator... Met weer de Foil er bovenop natuurlijk !


En kijk, beter, nietwaar ? Nog niet helemaal perfect, maar dat denk ik dat me niet zal lukken. Hopelijk jou wel, als je heel netjes met het embossingpoeder aan de slag kan, zal ook je resultaat volgens mij beter zijn ...

Ik wens jullie allemaal erg veel succes, ben benieuwd wie zich aan welke techniek gaat wagen en wat jullie resultaten zijn.
Alle bovenstaande technieken heb ik zelf niet uitgevonden, wel geprobeerd. Ik hoop dat jullie hier wel iets aan zullen hebben.
Er zijn op internet nog heel erg veel mogelijkheden en voorbeeldjes met deze Transfer Foil, dus zeker een kijkje gaan nemen.
Heb je voor mij nog tips of een andere manier waarop jij er in slaagt om een mooie, egale bling bling afdruk te krijgen, altijd welkom ! Ik hoor het graag.
Ik wens jullie alvast een heel fijne vrijdag toe en zie jullie graag zaterdag terug voor een verse kaart. Kom je nog eens langs ?
Tot dan !
Groetjes, Martina
x

10 opmerkingen:

Nelleke zei

Zo zeg, wat kun je daar veel mee! Nooit gedacht dat er zoveel mogelijk was.Wat is die mask? met bolling toch?. Die had je van de week ook gebruikt? Ik ben eigenlijk niet zo van de bling bling, maar als je het op de juiste manier gebruikt kan het heel mooi zijn. Zo heb ik net iets geplaatst wat ik gemaakt heb net de go press and foil. Ik denk dat ik die transfer folie daar ook voor kan gebruiken. Als de wiedeweerga naar de Action haha. Niet duur en prima om uit te proberen. Groetjes Nelleke

Irene zei

Wát een werk heb je er van gemaakt Martina, chapeau en wát kan er veel mee gedaan worden daar had ik geen weet van!

XxIrene

Jantine zei

Wauw, wat een mooie duidelijke tutorial! Dank je wel Martina. Ik was echt benieuwd hoe je nou met dat spul werkt, maar dit zijn veel tips en ideeën!
Groetjes
Jantine

GerJanne zei

ZO, je hebt er werk van gemaakt!! Klasse!

Ellen zei

Super uitleg Martine...helemaal top!

Je@net zei

Wauw...gaaf effect en een heel duidelijke uitleg erbij, Martina!

Femminde zei

Wat een super tuto Martina!! Het ligt hier nog steeds om er een keer mee aan de gang te gaan. Als het zover is kijk ik nog even weer hier bij jou. Thanks!!
Fijn weekend.
Groeten van Femminde

Crealin zei

Dag Martina,

Ik wist niet dat dit allemaal kon. Ik heb ook dat wow poeder en net als jij ben ik er niet helemaal happy mee.
Ik ga jouw kopieertechniek zeker proberen. In combinatie met die bloemenstempel vind ik resultaat heel mooi. Zeker bij die roze.

Bedankt om alles zo mooi uit te schrijven.

Groetjes,

Lins

Sabine zei

Wat een goede tips, transferfolie is leuk.

Francisca zei

Wat lange MAAR zeer leerrijke post .
Heb een pakje folie gekocht nu in de vakantie zeker eens proberen .
Groetjes,
Francisca